Verantwoorde consumptie
De Belgische brouwers zijn zich bewust van de maatschappelijke verantwoordelijkheden die horen bij het op de markt brengen van hun product. De aandacht voor onverantwoord alcoholgebruik, voornamelijk bij jongeren, neemt toe en dat is terecht. Al jarenlang pleiten de brouwers dan ook voor een verantwoorde en gematigde omgang met hun producten. Want ook dat maakt deel uit van onze biercultuur.
Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid
Alcoholmisbruik is schadelijk voor de gezondheid en voor onze samenleving, daar bestaat geen twijfel over.
De Belgische brouwers willen dit probleem aanpakken, want alcoholmisbruik gaat in tegen alles waar Belgisch bier voor staat: kwaliteit, passie en vakmanschap. De verschillende initiatieven die de sector samen met verschillende andere organisaties en partners doorheen de jaren op poten zetten, zijn daar het bewijs van. Denk bijvoorbeeld aan BOB, sensibiliseringscampagnes zoals ‘16 jaar? Bewijs’t maar!’ en het zelfregulerende kader voor alcoholreclame.
Recent nog werd in dat kader de verplichte educatieve boodschap ‘Bier met liefde gebrouwen drink je met verstand’ aangepast naar ‘Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid’. Een duidelijke, krachtige en doeltreffende boodschap om consumenten beter te informeren over de risico’s van alcoholmisbruik.
BE RESPONSIBLE
De sector wil zijn verantwoordelijkheid op een actieve manier blijven opnemen en daarom lanceerden de Belgische brouwers een nieuw platform om op te roepen tot een verantwoorde consumptie: BE RESPONSIBLE (www.beresponsible.be) .
Degusteren gaat boven consumeren. Het moet mogelijk zijn om te blijven genieten van een frisse pint of een lekker degustatiebiertje, maar overmatige consumptie schaadt de gezondheid en dit moeten we samen tegengaan.
BOB
In 1995 was de federatie van Belgische Brouwers, samen met VIAS Institute (toen nog het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid of BIVV), medeoprichter van de BOB-campagne. De BOB-campagne roept iedereen, jong en oud, op om niet te drinken wanneer ze nog met de auto moeten rijden. Het concept van BOB is in zijn jarenlange bestaan uitgegroeid tot een waar begrip en werd zelfs opgenomen in de Van Dale.
De campagnes hebben al uitstekende resultaten opgeleverd. Jaar na jaar wordt een geleidelijke daling van alcohol achter het stuur vastgesteld, zowel in het weekend als tijdens de week. De BOB-campagne werkt overigens niet alleen ontzettend goed in België maar ook in de 17 andere landen die het concept hebben overgenomen.
Sporter of supporter? Wie rijdt, drinkt niet
In de zomer van 2024, met zowel het EK voetbal, de Tour de France als de Olympische Spelen, roept de BOB-campagne sporters en supporters op om niet te drinken wanneer ze nog met de auto moeten rijden. In het enthousiasme is het belangrijk dat mensen niet vergeten dat er altijd een BOB moet zijn om veilig thuis te geraken. Of dat nu van het voetbalstadion, een fandorp met een groot scherm, café of bij vrienden thuis is. Sporza-commentator Karl Vannieuwkerke en zijn Franstalige tegenhanger Rodrigo Beenkens lenen hun stem aan de nieuwe campagnespot van BOB.